zaterdag 9 maart 2013

Bruine bonensoep

Soep vind ik persoonlijk het meest ultieme troost-eten. Als je je koud, rillerig of grieperig voelt, dan knap je nergens zo goed van op als van een soepje.

Gisteravond stond er een bruine bonensoep op het menu. Ik gebruik echt bijna nooit spullen uit blik (tomaten daar gelaten), dus de boontjes moeten worden ingepland.

De avond er voor in de week en op de dag zelf moeten ze gekookt worden. Geweekte peulvruchten kook  ik altijd met een mespuntje bakpoeder. Daar worden de schilletjes net wat zachter van. En ik gebruik bonenkruid. Dat kruid heeft tenslotte niet voor niets die naam.

Het lijkt veel werk, maar geloof me, het loont de moeite.  Het is echt veel lekkerder, goedkoper en ook veel milieu-vriendelijker. Weken vergt wat planning, maar je hoeft er niet naast te staan. En het koken, idem dito, als je er maar voor zorgt dat de pan op een klein pitje staat.

Dan worden de groentjes gesneden. Seizoensgroentjes, winterwortel, prei, knolselderij, pastinaak, restjes uit de koelkast. Echt alles kan. Ik ben nog van de generatie die groot is gebracht met de mantra "in de hongerwinter zou je blij zijn geweest met dat restje....of de kindjes in Afrika..." Echt ik vries bijna elk restje in en die restjes zijn dankbaar in de soep.

Mijn basis voor bijna alle soepjes is een gefruit uitje met wat knoflook. Dat geldt dus ook voor bruinebonensoep. Daar gaan dan even de groentjes bij en dat roerbak ik even. Kruiden erdoor, afhankelijk van de bui. En afhankelijk van wat ik in huis heb komt daar een bouillonnetje bij. Van een blokje....of vers gemaakt ... of een restjes uit de vriezer.

En dan voeg ik de inmiddels gaar gekookte bruine bonen toe. En een blik (jawel!) tomatenblokjes. Het geheel moet dan al met al nog even een half uur zachtjes pruttelen. Regelmatig roeren.  Niet te hard, want de zetmelen uit de bonen zetten snel aan in de pan. Terwijl ik wat zachte bonen fijn plet met mijn pollepel bedenk ik wat die dag is gepasseerd. Behalve troost-eten, kan het bereiden van zo'n soepje dus ook nog therapeutisch werken.

Dat pletten doe ik niet voor de lol, zo bindt het soepje beter en dat verhoogt de smaak. Het levert een fluweelzachte soep op. Ik maak het geheel af met fijngesneden peterselie en selderij.

Broodje erbij en de avond kan niet meer stuk.

De herrie onder het dekbed nemen we dan maar op de koop toe :-)

1 opmerking:

  1. Stiekem had ik gehoopt dat "groentjes" passé zou zijn maar ik vergeef het je voor zo´n fantastische bruine bonensoep.

    BeantwoordenVerwijderen