zaterdag 20 oktober 2012

De geur en het geheugen

Brillevrouw gaat een oud en beproefd recept maken. Terwijl de geuren van dit recept door het huis heen gaan denk ik terug aan mijn jeugd. Dat doen geuren. Je ruikt iets en je bent weer ineens die leuke kitten die net uit het asiel is.

Ik lig lekker te doezelen in het zonnetje. Blij dat ik uit het asiel ben gehaald, want daar was het maar niets. Jammer dat Kale en Brillenvrouw ook die pokkenbroer en een theemuts meenamen. Dat was minder.

Je ziet aan mijn glimlach dat ik snode plannen had voor die theemuts. En dat is gelukt. We hebben haar het huis uitgepest en ik heb van Brillenvrouw gehoord dat ze binnenkort gaat emigreren.

Mooi!

Maar dan nu het recept van die Thaise vis

400 gr kabeljauwfilet
3 el nam pla
7 djoeroekperoetbladeren
5 el verse fijngehakte koriander
1 ui fijngesnipprd
4 teentjes knoflook fijngehakt
2 rode pepers, schoon en in ringetjes
2 stengels sereh schoon en in stukjes van 5 cm
1 tl trassi
1 tl laos
1 tl kerrie
0,5 tl koenjit
1,5 dl kippenbouillon van een blokje
1 tl bruine basterd suiker

Ovenschaal

Verwarm de oven voor (200 gr voor een gewone of 180 gr  heteluchtoven).

Kneus de stukjes sereh met het platte deel van je mes. De helft van de koriander wordt gebruikt om het gerecht mee te garneren. Houd dit apart. Doe de rest in een ovenvaste schaal en meng het goed door elkaar heen. Leg hier de vis op. Laat in de oven gaar worden (15 tot 20 minuten afhankelijk van de dikte van de vis)

Lekker met rijst (basmati). Serveer er een salade van komkommer bij.

Ik fruit de ui, knoflook, trassi en droge specerijen altijd eerst even aan. Dan komen de smaken lekker los. Soms doe ik er ook nog wat garnaaltjes over.



1 opmerking: