zondag 1 mei 2016

Herinnering

Muziek is net als een geur.

Het raakt je. Het roept iets op. Je beleeft het.

Brillenvrouw heeft sinds een tijdje Spotify Premium. En sinds ze dat heeft is haar kamer gevuld met muziek. Ze zapt van rock, naar blues, naar klassiek. Naar punk uit haar jeugd, naar muziek uit Mali, of naar muziek die ze nog hoorde toen ze nog fris en fruitig was, zeg maar.

Mijn leeftijd dus.

Peer Gynt suite no1. Wie kent het niet?

Ze legde me uit wat het bij haar opriep. Ze soezelde in mijn oor, dat de eerste 3 tonen haar meteen aan haar moeder deed denken. "Ik was een kabouter" murmelde ze "en mijn moeder hield een lezing voor Lord Baden Powell dag".

Geen idee wat ze er mee bedoelde, maar ze vertelde dat het net voor de verjaardag van haar zus was.

Een dia serie....dat is Brillenvrouw bijgebleven "Iets over het heelal.....en met beelden van zwanen....het is zo vaag en kwetsbaar die herinnering" murmelde ze in mijn oor.

Het gaf haar een gevoel van trots...omdat Brillenvrouw zich ook nog herinnerde dat haar moeder zenuwachtig was voor die lezing. En die lezing was prachtig. "Niemand hoorde dat mijn moeder zenuwachtig was" smiespelde ze verder in mijn oor.

Da's toch het mooie van muziek.....je hoort iets .....en je beleeft iets......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten