maandag 23 april 2012

Keuken of vakantie

Las ik vandaag in een blog.

Een luxe probleem, da's zeker. Dat werd ook zo gemeld in de blog. Maar het is een leuke vraag. Het zette mij toch even aan het denken.

Het hebben van een zaak is vaak het einde van het vermaak is inmiddels mijn ervaring. Toegegeven. Het uitzoeken van een keuken is leuk om te doen. Welke apparatuur, welke kleuren, welke materialen....het is leuk om uit te vogelen. Maar kook je lekkerder of beter in een nieuwe keuken? Hoe lang sta je eigenlijk per dag in de keuken?

Ik vind koken best leuk, maar toch is een uurtje wel zo'n beetje het maximum. Da's inclusief koken opruimen en schoonmaken. Leuke etentjes of speciale maaltijden daargelaten. Is het uiterlijk van zo'n keuken dan echt zo belangrijk?

Koken en keukens zijn trendgevoelig. En zo worden we aangezet om met enige regelmaat onze keukens aan te passen, of onze pannen te vernieuwen. Of om toch maar een broodbakmachine te kopen, of een pastamachientje, of een rookoventje of een buitenkeuken als we echt niet meer weten wat we met ons geld moeten doen. Dingen die een jaar " hot"  zijn en vervolgens verstoffen tot keukenlijken. Sporadisch haal je zo'n lijk uit de kast, stof je ze af en gebruik je ze.

Of we moeten de kleurstelling van onze keuken aanpassen, want neeeeee....de stijl is nu landelijk met dure aga-cooker...of het natuursteen met geïntegreerde kookpitten...... of een cooker waar meteen kokend water uitkomt want da's handig als je tomaatjes moet ontvellen. Bovendien heeft Robert Kranenborg het ook in zijn kookprogramma.

Ik chargeer natuurlijk. Om wat duidelijk te maken.

Ik heb in mijn leven 3 keukens aangeschaft(of bij de aanschaf betrokken geweest)...de eerste weet ik nog wel. Maar daarna? Personeel in keukenzaken zijn meestal zeer rolbevestigend. Klanten die komen dat zijn stelletjes waarvan ZIJ bepaalt hoe de keuken er uit komt te zien...en waarvoor HIJ de poeplap moet trekken.

Nee geef mij maar vakanties. Als ik de foto's terugkijk is er bij elke vakantie wel een leuke herinnering. De gierbuien met mijn zus en of mijn moeder, de wijntjes op een balkonnetje....leuke griekse dorpjes....de eerste olifant.....dat kind van een jaar of 12 die met 5 jerrycans liep te zeulen zodat je weer beseft hoe bevoorrecht je leeft.
De Grand Canyon, Empire Statebuilding.....de bloemen van Monet....het Prado...Gugenheim.
Het sjokken door straatjes en over markten. De bijzondere gerechten....de andere leefgewoonten in andere landen....

Ik kan nog uren doorgaan.

Nee onze keuken is niet mooi, maar hij doet het nog. En nee hij is niet handig......maar hij kan er nog wel even mee door.

Geef mij maar nieuwe ervaringen. Zo'n keuken is voor mij toch maar een zaak.....en bij de heb ervan toch het einde van het vermaak!


1 opmerking:

  1. Mezelf kennende zou ik niet kiezen maar een manier vinden allebei te realiseren. Nieuwe ervaringen zijn zeker wat waard maar van een goede, mooie keuken heb je ook lang plezier, althans ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen