donderdag 26 april 2012

Mobiele medemens

Van de week lag ik in het zonnetje na te denken. Over iets waar Kale en Brillevrouw het over hadden.

Internet: en hoe ze elkaar daar zo'n 15 jaar geleden leerden kennen. Ik besefte niet meteen wat ze bedoelden, maar het was iets dat net opkwam. Maar ze legden me uit dat in die tijd nog niet iedereen een eigen computer had. En dat internet toen nog lang niet voor iedereen beschikbaar was. Internetten ging via de telefoon en dat was best duur en traag.

Daarna kwam de mobiele telefoon. Brillevrouw vertelde me dat zeker in het begin het hebben van een mobiele telefoon iets was voor zakenmensen die het idee hadden dat ze erg belangrijk waren, of voor een paar mensen die het wel interessant vonden. In het begin werd er nog lacherig over gedaan. Het hebben van een mobiel was een beetje belachelijk toen. In de tijd van fax en antwoordapparaat.

Maar ging ze verder tegen Kale, het was wonderbaarlijk hoe snel dat veranderde. Ineens zat je op verjaardagspartijtjes te luisteren naar elkaars ringtone. Eventjes, want bellen op mobiel naar mobiel was duur, en zomaar een lol gesprekje was er niet bij.

Weer even verder in de tijd had echt iedereen een mobiel. Sterker nog, de meeste hadden er 2 of 3. Eén oude, één voor het werk en één voor privé. En om de twee jaar moest iedereen weer een nieuw abonnement, want dan kreeg je er weer een nieuw toestel bij.  Gratis!
Er werd veel gebeld. En de gesprekjes begonnen altijd met de vraag waar de ontvanger was. En daarbij werden zelfs de sanitaire stops niet verzwegen.

Daarna kwam de smartphone en de I-pad. En ineens denkt iedereen dat ze absoluut niet meer zonder kunnen leven. In de trein moet je op internet kijken. Waarnaar eigenlijk? Als je op straat kijkt zie je dat iedereen op een klein schermpje kijkt. En als ze dat doen keren ze zich een beetje in zichzelf. "Zoals jij kijkt als je op de bak zit" legde ze me uit. "Je bent er wel, maar je bent zo met iets anders bezig dat je niet meer let op iets anders" Ik begreep wat ze bedoelde. Vaste lezers van mijn rubriek weten wellicht van mijn kattenbakperikelen :-/

En wat dacht ik bij de analyse van Brillenvrouw en Kale? Ja het is raar....iets dat je niet echt nodig hebt, dat je dat dan toch echt wilt hebben voor flink wat euro's per maand. Om te facebooken...terwijl dat toch eigenlijk ook weer de grootste kul is op deze aardbol. Wat boeit het anderen dat je in Varkensveen bent gearriveerd? En waarom zou je dat via extra kosten via je mobiel uploaden?  Of om op buienradar te kijken terwijl je staat te schuilen. Iedereen weet toch al dat het nat is! Of om naar muziek te luisteren en je medemens lekker ondersteboven te lopen.

Dat bedacht ik me. Da's toch wel hele strakke marketing van mobiele producenten bedacht ik me terwijl ik me lekker uitrekte in het zonnetje.  Ik wou dat ze ook een een I-cat bedachten, dan heb ik in het zonnetje ook wat te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten