zaterdag 16 juni 2012

Biet

Eén van de kleine bijdrages die ik als consument kan leveren aan een beter milieu is het eten van seizoensgroenten. Het levert ook nog eens een voordeel op voor de portemonnee. Da's ook best prettig.
Dus haalden we op de markt 4 kilo tuinboontjes en 2 bossen zomerbietjes.

Maar ja aan die bietjes zit fris en fruitig loof. Vanavond staat er al een date om uit eten te gaan en morgen eten we asperges, want daar is het seizoen ook al van. Dus dat loof blijft te lang liggen. Ik kook nl in het weekend de bietjes en vries ze in handzame porties in.En ik ben toch van de generatie die is opgegroeid met het mantra "Je gooit geen eten weg, ik heb de hongerwinter nog meegemaakt! Ik zou toen een moord hebben gedaan..."
En dat prachtige dartele loof van de biet is eten en het is zonde om dat weg te gooien.

Dit is wat ik er de vorige keer mee deed.

Breng een flinke pan met water aan de kook. En haal het loof van de bieten af. Was dat goed tot het schoon is. Hak het grof. Blancheer het loof in een paar minuten. Doe het als het is afgekoeld in een vrieszak en leg het in de vriezer. Houdbaar drie maanden.

Maar wat doe je met die ingevroren snijbiet?

Maak er een lekker bijgerecht van voor een visfilet met huidje (bijv zeebaarsfilet)

1 blik tomatenblokjes
1 fijngesnipperde ui
1 teentje knoflook uit de knijper
snufje suiker
wat tijm en oregano (mag ook vers)
wat olijfolie
zout en peper naar believen

Fruit de ui aan tot ze begint te kleuren en te geuren. Voeg dan de knoflook toe en fruit dit even mee. Gooi de tomaten erbij en bak het even mee. Kruiden erbij, snuifje suiker en laat het geheel een kwartiertje zachtjes pruttelen. Pureer met de staafmixer. En doe dat met meer beleid dan ik deed, tomatenvlekken blijven lastig te verwijderen.
Voeg dan de voorgeblancheerde  en ontdooide snijbiet toe  en laat nog even 5 minuten meepruttelen. Breng op smaak met zout en peper

Serveer met een klein scheutje olie erover en het visje erbij.
Ik deed er in grove stukken gesneden brood bij, maar ik denk dat het met een pastaatje ook heerlijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten