vrijdag 15 augustus 2014

Tellen

Het is weer eens zo ver. Brillenvrouw en Kale zijn aan het tellen. Alles wordt afgewogen en afgemeten. Recepten worden aangepast zodat ze binnen het dagtotaal blijven.
En zondagsochtends gaan ze op de weegschaal staan.
En ze zijn tevreden met het resultaat, dat merk ik aan ze.

Het heeft even geduurd eer ik begreep waar ze het over hadden, maar ik heb het door. Ze doen aan de lijn.

Volslagen belachelijk natuurlijk, want waarom zou je aan de lijn doen. Laten ze een voorbeeld aan mij nemen. Ik heb een voorbeeldig slank figuurtje en ik roof werkelijk alles wat los en vast zit.

Dat laatste doe ik vooral om Kale en Brillenvrouw duidelijk te maken dat ze me substantieel te weinig voeren. Maar het is tegen dovemansoren. Inmiddels zijn alle kastjes voorzien van kindersloten en lukt het me niet meer om die open te trekken. Ik ben daarom aangewezen op de restjes die ze in de keuken achterlaten.

Helaas zijn ze inmiddels ook zo getraind dat ze na het koken de keuken meteen opruimen. Ik moet het doen met de flintertjes die op de grond zijn gevallen. De restjes groente in het putje van de gootsteen zijn voor mijn pokkenbroer. Die is vegetarisch.

Maar goed hier dan een recept van wat ze van de week aten. Brillenvrouw nam minder dan de helft van de schotel (60 gram pasta) en een dergelijke portie is 13 pro-points. Kenners begrijpen wat zij bedoelt. Het zegt mij natuurlijk niets, maar ik heb het ook niet nodig.

Vegetarische ovenschotel 
200 gram vegetarisch gehakt (voor de vleesliefhebbers kan dit vervangen worden door 140 gr tartaar)
1 dessertlepel olie
zout, peper
anderhalve paprika in blokjes
1 ui gesnipperd
knoflook fijngesneden
blik tomatenblokjes
60 gram geraspte 30+ kaas
4 el magere kwark
Italiaanse kruiden
theelepel bouillonpoeder.
130 gram volkoren macaroni

Fruit de ui en knoflook zachtjes in de olie. Voeg het vega-gehakt toe en daarna de blokjes paprika.
Voeg de kruiden toe. Blijven roeren want bakken in zo'n kleine hoeveelheid olie vraagt om aanbakken als je niet oplet
Kook de macaroni volgens de aanwijzingen op het pak, verwarm de oven voor.
Dan de tomatenblokjes toevoegen bij het groente vega-gehaktmengsel. Breng op smaak met de bouillon-poeder, zout en peper. Laat even pruttelen.
Maak ondertussen een papje van de kaas en de kwark. Doe het groente prutje en de pasta in een ovenschotel. Doe het kaas mengsel er over en laat het in 20 minuten in een voorverwarmde oven een goudbruin korstje krijgen.

Serveer er een lekkere vegetarische salade bij, dan is mijn pokkenbroer ook weer blij, want die schotel ging schoon op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten