zondag 11 maart 2012

Tuin

Of tuintje. In het oude deel van een stad wonen heeft veel voordelen, maar ook zijn nadelen. Tuinen zijn klein. Hoewel nadeel.....
In ons vorige huis hadden wij een flinke tuin, een jaren 60 hoek-doorzonwoning met daaromheen een tuin. Aan de voor-, zij- en achterkant. Dat vergde tijd. Dan is ons tuintje nu (7 bij 12 meter) echt een makkie. Je maakt je in het begin van het groeiseizoen een beetje kwaad en het is weer op orde.
Dan kun je dagelijks nog dingen bewateren, beetje onkruid weghalen....showtuinieren. Even de zinnen verzetten, even met iets groens bezig zijn.

Dus wat ga ik de komende maand doen?
  1. de klimroos snoeien. Hoofdtakken laat ik zitten, zij takken snoei ik terug tot op 5 of 6 ogen.
  2. het oude bladmateriaal haal ik weg. Natuurlijk niet alles, want de vogels beginnen te nestelen en die willen straks natuurlijk voer voor jonkies. Een te schone tuin is geen vriend voor vogels. Bovendien blijft de kwaliteit van de grond beter als je wat blad laat liggen.
  3. de klimop snoeien. Daar doe ik niet moeilijk over. Alles wat over de rand van de muur gaat haal ik weg. En daar waar dat ding te breed wordt snoei ik alles weg. 
  4. de bakken en potten leeghalen (als er nog wat van leeft, helemaal terugsnoeien, kluit uitspoelen en met wat verrijkte potgrond bijvullen. Dat komt dan snel weer terug)
  5. de dode bloemknoppen uit de hortensia plukken.
  6. de bakken op het dakterras leeghalen. Zaaien kan pas volgende maand.
Vandaag al vast maar beginnen met afvoeren, want in het oude deel van de stad wonen vergt ook planning met het afvoeren van je tuinmateriaal. Die groenbakken (die met het oog op bezuinigingen nog maar wekelijks geleegd worden) zijn zo vol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten