woensdag 29 juni 2011

Ngorongoro Krater

24 juni. Vroeg op pad voor een lange game drive in de Ngorongoro Krater.  We verblijven in Ndutu Lodge.

Ngorongoro Krater was zeer de moeite waard, misschien kwam dat wel omdat ik er van te voren over had gelezen dat het er er druk was. Dat was het ook, er stond een grote rij jeeps te wachten om het park in te mogen, maar eenmaal in het park viel het me mee. Natuurlijk sta je als er iets bijzonders te zien is, meteen met een 5-tal jeeps te gelijk te kijken, maar bij de wat minder interessante dingen sta je vaak ook rustig alleen te kijken. Op vallend hoe weinig mensen geïnteresseerd zijn in vogels. Ik zag er eindelijk de grote trap, een geelbek ooievaar en kraanvogels. En een bee-eater die erg veel weg had van een spreeuw. ngor 4ngor 3De picknick was een massa gebeuren. De wc daar was voor het eerst dat ik mee maakte niet echt schoon (to say the least). Maar in de rij kreeg ik wel een leuk verhaal te horen van een vrouw die het krap een uur er voor had meegemaakt. Twee mannetjes leeuwen waren naar de wc’s gegaan waarop iedereen terug verordonneerd werd naar hun auto. Eén van de leeuwen was de mannen wc ingegaan, heeft daar een plasje gedaan en gingen daarna door naar de ladies. 1 leeuw ging de dames wc op, maar groot als ze zijn duwde hij met zijn manen daardoor de deur dich en zette zichzelf dus gevangen. Een van de chauffeurs is toen het dak op gekropen (voorzichtig, want die andere leeuw was dichtbij en liep vrij rond) en duwde met een stok de deur weer open. De opgesloten leeuw spurtte meteen naar buiten.

Dat had ik nu graag vanuit de auto willen zien, maar het verhaal op zich was ook leuk.ngor 1

De picknick lunch smaakte me eindelijk weer eens goed. Vandaag ook geen krampen (en daar had ik vannacht nog een hard hoofd in, want ondanks dat ik niet veel at liep ik weer helemaal leeg). Ngorongoro Krater werd afgesloten met een wat jongere leeuw, met mooie manen die lekker op de weg lag. Naar ik hoop een paar mooie foto’s van hem kunnen maken!ngor 2

Daarna de tocht naar Ndutu, dwars door Masaai-territorium. Mooie rit, maar aan de rechterkant van het gebied begon het toch behoorlijk donker te worden. Op zich goed want daardoor spotte Ron een cheetah met cub, die mooi afstak tegen die donkere lucht. Niet lang daarna begon het te regenen eerst zachtjes, maar daarna steeds harder en de rit werd steeds ruiger. We zwabberden door de modder. Mudi ertelde doodleuk dat de landrover beter was in dat weer en de landcruiser (waar wij in rijden) minder geschikt was om door dat weer heen te gaan. Enfin…positief blijven, alles beter dan dat we in een gewone personen auto hadden gezeten! Want het landschap leek op een gegeven moment wel een moeras of een zeer wijd uitgestroomde rivier. Hard werken voor Mudi en hij spotte toch nog een giraf die troosteloos in de regen stond.

We kwamen eindelijk aan bij Ndutu. Gelukkig stonden ze ons op te wachten met paraplu’s want het goot nog steeds. En onweer (“Jottem!” Bedroefde emoticon) Gelukkig, nu om bijna half 7 begint het onweer wat over te drijven. Laten we hopen dat dat snel ophoudt. Maar snel alle batterijen opladen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten