vrijdag 10 oktober 2014

Bwindi 3

Gister in de namiddag doet een hele kudde aapjes de lodge aan. Peter zei de naam nog, maar ik ben de naam al weer kwijt. Fantastisch om te zien hoe ze door de bomen buitelen en redelijk gewend zijn aan mensen. Echt leuk om naar te kijken en voor we het weten zijn we een uurtje verder. Gelukkig wist een van de lodgemensen de naam voor me op te zoeken, het bleken l'hoest aapjes te zijn.
klrin l'hoest aapje

In de avond wordt het dit keer toch wat kouder, dus ik ben blij met de kruik en het dekentje en ik slaap heel behoorlijk. Opvallend is dat we vroeg naar bed gaan en vroeg weer op staan.

Vandaag (9 oktober) doen we s' ochtends een wandeling gericht op vogels spotten, maar we kijken natuurlijk ook naar vlinders en bloemen. Wat is het een mooi land. Langzaam groeit mijn lijst.

Ik heb er die ochtend al 79 soorten opstaan. En ik ben kritisch. Peter kan dan wel zeggen dat hij een chestnut throated apalis zag, maar ik moet hem ook hebben gezien, en ik moet weten hoe je hem kan herkennen. En alleen een weaver noemen is niet genoeg, ik moet wel weten welke weaver ik zag. En dat valt nog niet mee. Waren ze maar allemaal zo makkelijk te onderscheiden zoals bijvoorbeeld de shoebilstork!

Na de overheerlijke lunch gaan we de Buhoma community bezoeken. De community is zo' 9000 mensen groot en bestaat uit een aantal regio' die verantwoording afleggen aan de chief van het geheel.
de healer
We bezoeken een healer, kijken hoe bananen tot bier/wijn en gin worden gemaakt.

Het bezoek aan de healer gaat in het Frans omdat hij uit Congo komt. Het verhaal volgen gaat heel behoorlijk en af en toe weten we een belangstellende vraag te stellen. Terwijl we het verhaal aanhoren begint het te regenen, en niet zachtjes ook, echt een tropische stortbui.Daarna een bezoekje aan de Batwa met een uitleg hoe ze vroeger leefden. Dit gaat gepaard met het obligate dansje en liedje.

Weer terug bij het begin van het comunity bezoek word ik uitgedaagd om de 100 vol te maken van mijn lijst. En dat gaat lukken met 103 wel te verstaan. Met de tambourine dove sluit ik de wandeling af. Nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten duiven zijn! Maar bij de lodge aangekomen spot ik nog een pygmee kingfisher en een african goldfinch.

Als we naar onze kamer willen, zit papa l'hoest aap op ons te wachten. Hij gaat niet voor me opzij, maar passeert me op een gegeven moment met een giftige blik. Met papa l'hoest valt niet te spotten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten