vrijdag 20 januari 2012

Het H-woord

Langzaam worden de Nederlanders klaargestoomd. De hypotheekrente aftrek (HRA) gaat op de schop. Ik heb een deja vu met zoals het nu gaat, het doet me denken aan het vorige heilige huisje in Nederland, de pensioengerechtigde leeftijd.
Herkent u het nog van zo'n 15 jaar terug. Toen werden de eerste proefballonnetjes opgelaten voor het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd. Versneld door de crisis werd de discussie geïntensiveerd. En binnen een tijdsbestek van 3 jaar was de Nederlander er aan gewend geraakt dat met pas met 67 of 68 met pensioen mag.
Ik merk dat ook aan mezelf. Ik heb me er al helemaal bij neergelegd dat ik nog 18 jaar mag en als ik dan uitzwaai heb ik 46 jaar gewerkt.

Ik voel nu aan mijn water dat ik over 3 jaar  hetzelfde meld over de hypotheekrente aftrek als ik nu doe over de pensioengerechtigde leeftijd.

Het is ook leuk om de reacties van mensen te lezen op de voorstellen. Een populair idee dat onder mensen leeft (als ik reacties in mijn omgeving maatgevend mag noemen) is om de HRA af te schaffen voor huizen boven 1 miljoen. Redenering er achter, dan ben je toch al rijk genoeg en dan heb je geen steuntje van de overheid nodig. Er valt wat voor te zeggen. Ik ben van de generatie "sterke schouders moeten de meeste lasten dragen" en het idee spreekt mij wel aan. Toegegeven er zit ook eigenbelang bij. Wij wonen niet in een huis van 1 miljoen.

Even op Funda gekeken. Stel dat het aandeel te koop staande huizen een redelijke afspiegeling vormt voor het totale huizenbestand in Nederland. Er stonden op Funda vandaag 252.258 huizen te koop. Als ik alle huizen duurder dan 1 miljoen er uit filter blijft daar 2% van over. Dus als mijn aanname klopt dan is slechts 2% van het totale huizen bestand duurder dan 1 miljoen. Het lijkt mij niet dat daar veel mee bespaard wordt.

Bij 400.000 euro kom je uit op een percentage van 20. Dus 20% van de huizen is duurder dan 400K.
Bij 350K is het percentage is het 27%.


Natuurlijk weet ik ook wel dat op Funda vraagpriizen staan en geen transactieprijzen. Toch schrok ik wel van dit eenvoudige rekensommetje.
Een relatief klein deel van de bevolking woont in dure huizen, en het overgrote deel in huizen beneden de 200K. Als er iets substantieels gedaan moet worden denk ik dat er over de hele linie klappen gaan vallen.

Ik ben in ieder geval blij dat we ons huis destijds niet op de top van zijn waarde hebben verhypothekeerd. En dat we de verbouwing van eigen geld hebben gedaan. Een kleine hypotheek die versneld afgelost moest worden is gelukkig bijna helemaal afgelost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten