dinsdag 3 januari 2012

Vakantie-stop

Vandaag mijn laatste dag van de vakantie. Om het op zijn Haags te zeggen.....het was baggah-weer! Vanmorgen naar de poes van C en de katten van J geweest. Toch maar op de fiets. Het was te shit weer om te lopen. Daarna nadenken over de vakantie.

Ons laatste idee is Rwanda gecombineerd met Tanzania. We willen allebei heel graag berg-gorilla's zien en Rwanda is stabieler dan Oeganda. Maar ja...ok wat minder populair. Dus het is zoeken naar tour-operators, of verantwoorde adressen.
Maar op de laatste dag van de vakantie is dat geen straf om te doen.

Natuurlijk zou ik ook koken vandaag. Omdat ik nog lekker vrij was viel de keus op hertenbiefstukje in parma-ham met gestoofde prei. In een heerlijke jus van fond met mosterd en wijn. Het was jummie. Het hert was iets te gaar (de vorige keer was het te rood...en geloof me, ik hou van rauw, maar toen was het echt te rood) dus ik was wat voorzichtig.

Toe was een peertje gestoofd in Samos wijn. Ooit gekocht...en we hadden het de 2Blies's aangeboden, maardie lieten de fles staan. Dus toch maar een oplossing voor die wijn gezocht. Witte wijn, gekocht in 2002, maar omdat hubby en ik allebei niet zo'n liefhebber zijn van zoet bleef die fles maar liggen...en liggen...en liggen.

Toen de 2Blies de wijn lieten staan ging ik zelf maar op zoek.


2 stoofpeertjes (Gildewiezeman...ofzoiets)
halve fles zoete wijn (van Samos hihihi)
stukje kaneel, beetje steranijs en 1 kardamon pitje
1 suikerklontje (als je van zoet houdt dus 2 of 3)
citroensap

Schil de peertjes, maar laat het steeltje er aan. Besprenkel met citroensap. Doe de peertjes in een klein pannetje met de rest van de ingrediƫnten en laat 40 minuten zachtjes pocheren.

Je kunt dit peertje bij de hoofdmaaltijd serveren...of zoals wij deden...als dessert. Laat de peertjes dan afkoelen. Haal de specerijen uit het kookvocht en kook dat in tot siroopdikte.

Serveer met de rest van de Samos wijn.

Het was yummie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten