zondag 29 januari 2012

Blogs van anderen

Ik heb afgelopen weekend weer eens lekker bijgelezen met blogs. Met name de consuminder blogs. Wat me opvalt....en ik wil geen waardeoordeel uitspreken, maar ik deel gewoon echt wat me opvalt:

- het zijn met name vrouwen die consuminderen. De een doet het omdat ze een doel heeft in het leven. De jonkies opvoeden en als goed geaard moeder alle tijd aan de kidzz (ik overdrijf ok) willen besteden. 20 jaar terug werd dat een huisvrouw genoemd. Sommigen hebben als doel een bestaan op te bouwen in een andere omgeving, andere vrouwen consuminderen omdat ze vage klachten hebben en daardoor niet in staat zijn om te werken.
- het consuminderen wordt een soort passie/religie op zich. Een buurvrouw die op vakantie is en waarvan de plantjes wordt verzorgd moet vooral op haar zondig gedrag gewezen worden. Tijdens de afwezigheid (oh schande) stond de thermostaat op 25. En dat is zeker niet duurzaam...en vooral niet volgens de eigen knieperige normen....en dat moet bekeerd worden.
- er wordt nagedacht over allerlei zaken. Eigen brood bakken is veeeeel voordeliger dan zelf kopen. Elke keer vraag ik me af of alle kosten worden meegewogen. Goed....sommigen hebben een uitkering....maar een oven opstoken voor 1 of 2 broden is gewoon veel duurder dan een oven opstoken voor 65 broden. Rekent men de energiekosten eerlijk door? De afschrijving van de oven of broodbakmachine? De door UWV bekostigde vrije tijd om uberhaupt brood te bakken?

etc etc.....

Het zijn complexe discussies. Moet je appels kopen van eigen bodem? En daarmee aanvaarden dat ze ruim een jaar in zeer onduurzame koelcellen liggen? Of koop je appels uit argentinie die vele malen goedkoper overkomen? (een koelcel is wellicht minder duurzaam dan een ingevaren appeltje)

Koop je goedkope truien....en aanvaard je dat er synthetische deeltjes in het leefmilieu komen?

Koop je een mobiele telefoon/I-pad/I-pod/tablet....terwijl die dingen hooguit 3 of 4 jaar meegaan?




Ik weet het niet hoor.....ik ben af en toe veel minder Rooms dan de Paus....maar sommige blogs. Ugh....Nederlanders blijven toch de neiging houden om hun bezwerende vingertje op te houden. We denken het soms echt beter te weten dan anderen. En daar word ik soms zooo moe van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten