woensdag 29 februari 2012

Harder optreden?

Vandaag een berichtje in de krant. Mensen met een OV-jaarkaart die vergeten in- en uit te checken mogen niet beboet worden als dit bij een controle blijkt.

Goed ik geef toe, ik las het berichtje in de Telegraaf en het commentaar dat er op geleverd werd bevestigde mijn beeld van de gemiddelde Telegraaflezer. Daarbij valt het me altijd weer op dat veel mensen die reageren altijd meteen roepen dat er strenger gestraft moet worden. En als er dan strenger wordt gestraft, dan roept men ach en wee dat de boetes te hoog zijn.

Zo is het nooit goed.

Maar dit even ter zijde. Ik heb een trajectkaart van de NS, met twee sterren. Zodra ik mijn nieuwe kaart krijg (per 1 april) moet ik dus ook op het traject waar ik al op heb betaald in- en uit gaan checken.

Jaren geleden heeft de politiek de keuze gemaakt dat het openbaar vervoer aan de markt moest worden over gelaten. Nu worden we opgezadeld met een klantonvriendelijke chip die werkt op een niet stabiel systeem en waarbij je als klant regelmatig allerlei bureaucratische poespas moet uithalen om je eigen geld terug te krijgen.

Deze huidige regering roept alsmaar dat de regels voor het bedrijfsleven simpeler moeten, dat de administratieve lasten terug moeten, maar ze weigert dus private partijen een zelfde verplichting op te leggen. Want de OV-bedrijven vertikken het om onderling simpele afspraken te maken, en daar zijn wij de dupe van. Als het OV nog in publieke handen was geweest, dan was dat door niemand geaccepteerd. 

Maar nu de mag het, de OV-bedrijven beconcurreren elkaar tot op het bot, dus ze willen liever veel rompslomp dan klantvriendelijkheid. Beter het vervoercontract van een gemeente of provincie binnenhalen dan dat je je als bedrijf afvraagt of je wel klant vriendelijk bent.

Wie is eigenlijk de klant van een OV-bedrijf? De reiziger die het kaartje betaalt? Of de overheid die het contract gunt?

Bah...ik ga binnenkort maar weer fietsen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten