zaterdag 12 mei 2012

Sparen en zo

Brillenvrouw is binnenkort jarig en dat stemt haar wat filosofisch.

Zo wordt haar gevraagd wat zij voor haar verjaardag wil hebben. Ze kijkt me dan aan en zegt "tsja, wat moet ik nu vragen?"  Ik snor in haar oor dat ze mij al heeft en dus niet veel meer nodig heeft. Maar misschien kan ze wat zonneschijn vragen. Daar lig ik graag in. Of misschien kan ze wat meer vrije tijd vragen, ik heb haar graag om me heen. Maar ze legt uit dat dat niet echt zaken zijn die via een verjaardag te regelen zijn.

Terwijl ik bij haar op schoot kruip vertelt ze me dat gister op de radio werd gezegd dat er in Nederland 360 miljard op spaarrekeningen is weggezet. Nederland is massaal aan het sparen gegaan.
Ze rekent me voor dat er gemiddeld per Nederlander 21 duizend euro is weggezet. Elke Nederlander, en daarbij is voor het gemak van rekenen uitgegaan van 17 miljoen inwoners. Dus er zitten ook mensen bij die geen eigen inkomsten hebben, of hele lage inkomsten hebben. Mensen die naar alle waarschijnlijkheid niet sparen.

Ik krul me wat dichter op haar schoot. Brillenvrouw zegt me dat in dit huis het geld af en toe  tegen de plinten klotst. Geen auto, geen kinderen...één kern gezonde poes. Ik lik dankbaar haar duim als ze dat zegt. Ik weet dat ze het over mij heeft. En wij hebben lang geen 21 duizend euro per persoon op de bank staan. En ik weet nu al niet wat ik voor mijn verjaardag moet vragen. "Alles wat ik wil is eigenlijk niet met geld te koop" zegt ze.
Ik merk dat ze zit na te denken.

Dan zegt ze "Waarom zijn veel mensen zo ontevreden in Nederland? We behoren met zijn allen in dit land tot de rijkste 10% van de wereldbevolking. Onze zorg kan beter, maar is nog steeds één van de beste ter wereld. Voor de meeste mensen is goed onderwijs bereikbaar en beschikbaar. De wegen zijn goed en ze worden goed verlicht. Er ligt altijd eten in de winkels. Er vliegen normaal gesproken geen kogels om je hoofd als je over straat gaat. Het drinkwater uit de kraan is altijd veilig."

Ze zucht even. "En als we dan ineens wat meer belasting moeten betalen lopen we met zijn allen te schreeuwen alsof ons hoogst persoonlijk een oor aan wordt genaaid"

"Terwijl we gemiddeld per persoon 21 duizend euro op de bank hebben staan. En we weten ook al niet eens wat we voor onze verjaardag moeten vragen."

"Eigenlijk zouden we ons en masse eens diep moeten schamen" besluit ze. En ik kijk uit het raam en denk na.....over wat ik vanavond zal gaan eten.

4 opmerkingen:

  1. Wat een ongelooflijk leuk verhaaltje zeg.....
    Al herken ik mij niet in die spaarders, nog nooit 21.000 bij elkaar gezien in mijn leven, behalve toen ik zelf bij de bank werkte.En er klotst hier zeker geen geld tegen de plinten.(dat lijkt me heerlijk; 1 keer per jaar...... please?) Wel kruip ik regelmatig over de grond van de plaatselijke supermarkten, omdat op de onderste schappen de goedkoopste spullen liggen.
    Laten we even niet vergeten, dat er ook een hoop "stille" armoede is in Nederland. (Zouden andere alleenstaande moedertjes trouwens wel zo'n vette spaarrekening hebben?)
    Wel tel ik nog steeds iedere ochtend (!!!) de vele zegeningen (zoals ook in verhaaltje beschreven)! En dat is het leven toch wel heel mooi....en "rijk"!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hier ook nog nooit 21000 euro bij elkaar gezien....laat staan per persoon. En de stille armoede mensen ... dat weet ik en dat is snijdend. Maar zelfs die horen tot de 10% rijksten ter wereld.

      Voor mij zit rijkdom ook meer in welzijn en niet in welvaart.

      Leuk dat je mijn blog leest :-)

      Verwijderen
  2. Mooi geschreven! Ik vraag me ook vaak af waarom de mensen zo ontevreden zijn hier in Nederland. Zij schreeuwen al voordat zij weten wat voor bezuinigingen er echt komen. Dat we moeten inleveren is gewoon een feit en met verstandige maatregelen komt er ook aan deze crisis weer een einde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er geen verklaring voor....maar ik merk wel dat als je mensen op hun gemopper wijst, de boodschap soms wel over komt. Misschien is er hoop? Ik hoop het! :-)

      Verwijderen