zondag 26 augustus 2012

K Van Fort Portal naar Queen Elizabeth Park 22-8

Vanochtend wakker met stramme benen. De wandelingen van gister hakten er toch wel in. Alles voor die k-apen. Als we ze te zien gaan krijgen.

We hoeven vanochtend niet vroeg op. Queen Elizabeth Park is niet ver. We sluiten het bezoek aan de Rwenzorie view guesthouse af met een goed ontbijt (geroosterd brood, want mijn darmen spelen toch wat op.)

In de guesthouse koop ik een boda-boda en een mandje. En Ron een olifant. Ik heb even gecheckt of er hardhout of ivoor voor was gebruikt, maar het is een zwart gemaakt houten beeldje en de slagtanden zijn gerald en lunchgewoon witgeverfd. Dan mag het wel mee. De boda-boda is schattig, gemaakt van afval (metaal resten en wat stof en hout), en geverfd. Het stelt 3 figuurtjes op een brommer voor. Een boda boda is een taxi in brommervorm. De weg is er van vergeven. En er passen best 3 mensen op inclusief bagage. Gerald is een heel goed chauffeur. Hij rijdt rustig en houdt met veel dingen rekening. Zo is hij voorbereidt op onverwachte situaties. Brokkenpiloten herkent hij al van verre. En da’s hier geen overbodige luxe. Ook koopt hij regelmatig fruit voor ons, passievrucht, ananas, en veel soorten banaan. Als snack tussen door. Ook leuk dat hij regelmatig met ons mee komt eten of iets mee drinkt. Iets dat onze chauffeur vorig jaar allemaal niet deed. Niet dat Gerald aardiger is, maar je merkt dat hij een hele andere persoonlijkheid is. Hij vertelt echt uit zichzelf dingen. Ook als er niet naar gevraagd wordt.  En dat is iets dat we niet veel hebben meegemaakt in Afrika.  Op deze foto zitten we samen te lunchen. Ik had net weer genoeg energie om mijn tong voor iets anders te gebruiken dan op mijn schoenen te laten hangen. En alle poriën waren weer wat uitgegutst.

Op weg naar Queen Elizabeth Park doen we de Mugusu markt aan. Echt een hele grote markt. Er wordt veel kleding verkocht. Kleding die via zakken van Max en andere ophaalservices worden verzameld en verscheept. Ik zie tussen de bergen kleren een broek exact dezelfde als die ik vandaag aan heb. Een H&M-tje van West Europa naar Oost Afrika. Bizar….als ik hier iets zou kopen zou dat toch een vreemde logistiek opleveren. Ook stoppen we nog in Kasesi. Ook daar even rondgelopen en een klein marktje bezocht. Ik zag geen kruiden voor P helaas. Wel verse kruiden, maar die zijn al rot voor de volgende ochtend vermoed ik zo.

Uiteindelijk komen we in Simba Safari Lodge aan. Eenvoudige lodge, net buiten het park. Hier is het bloedverziekend heet. Je kan merken dat we op steenworp afstand van de evenaar zittenhagedis in Simba, niet beschermd door Ron in Simbahoge bomen. De vochtigheidsgraad is best hoog ook nog.

Terwijl ik even wat spulletjes uitpak en de kamer verken leest Ron een boekje. Hij heeft niet door dat hij begluurd wordt door een hagedis. Na een half uurtje bijkomen komt de zon steeds verder op ons terrasje en daardoor wordt het echt mucho caliente. Dat vraagt maar om één ding: Tijd om een siësta te doen.

Morgen moeten we weer vroeg op. Dan gaan we de ingelaste chimp-tracking doen in de kloof van het park.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten