donderdag 2 augustus 2012

Kipgehakt sambal

Dit recept baseerde ik op een recept uit een surinaams kookboekje. Jaren geleden alweer. Zolang geleden al dat ik eigenlijk niet wil uitrekenen hoe lang geleden dat al weer is.
Volgens mij was het recept gebaseerd op gewoon rundergehakt. En daarmee is het ook lekker. Maar kipgehakt heeft mijn voorkeur.
 
Ik maak het ook wel met sojabrokjes, of met van die vegetarische gehakt die je gewoon bij Appie kunt kopen.
Je kunt het zo pittig of mild maken als je zelf wilt. Je kunt verse specerijen gebruiken of de gedroogde. En het smaakt elke keer weer anders.

  • 1 ui gesnipperd
  • teentje knoflook uit de knijper
  • 1 el gedroogde indonesische kruiden (koriander, komijn, gember, laos noem maar op)
  • als je van wat vissigs houdt wat trassi
  • een flinke schep sambal (ik gebruik altijd badjak extra heet van Koningsvogel)
  • als je echt van heet houd doe je er nog een gesnipperd madamme Jaenette peper bij.
  • 250 gram (vegetarisch) (kip)gehakt
  • Een scheut ketjap manis sedang
  • een kneepje ketchup.
  • 1 el citroensap

Fruit de uien zachtjes met de kruiden (en evt de trassi). Tot alles lekker ruikt. Doe er dan de knoflook (en evt de peper) bij en fruit zachtjes even mee. Voeg dan het gehakt toe en bak het rul. Voeg de sambal, ketchup, citroensap en ketjap toe. En evt een klein beetje water. Roer goed door.
Laat het op laag vuur sudderen. 10 minuutjes is meestal wel genoeg. Maar het mag ook wel wat langer.

Lekker met rijst en een zoetzure komkommersalade, of roergebakken spitskool.

1 opmerking:

  1. O dat klinkt lekker, ga ik binnenkort eens proberen.
    Gehakt eet ik regelmatig (veelzijdig en niet duur) en ik vind het leuk om steeds andere varianten te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen